دسته‌ها
ترجمه

چگونه از باتری لپتاپ محافظت کنیم؟

پیش‌نوشت: یکی از دسته‌بندی‌های معمول وبلاگ، ترجمه‌ها خواهند بود. مطالبی که در طول فعالیت های خودم بر می‌خورم را برایتان می‌نویسم. ممکن است در هر زمینه ای باشد.

مقدمه ترجمه‌ها: در ترجمه به هیچ وجه به کلمات وفادار نیستم و درک خود را از آن می نویسم و نظرات شخصی‌ام را داخل پرانتز بیان می کنم.

اصل ترجمه:

معمولا عمر باتری‌ها در حدود ۲-۳ سال است و بیشتر از آن نباید از آنها انتظار داشت، اما شرایط استفاده از آن هم بسیار مهم است.

در این نوشته به راهکارهایی برای افزایش کارایی باتری می پردازیم:

کاملا خالی نشود.

اکثر باتری های موجود در بازار (چه گوشی، چه لپ‌تاپ،…) از یون لیتیوم ساخته شده‌اند. یون های لیتیوم در صورت تخلیه کامل، آسیب جدی می بینند. یعنی نباید اجازه بدهید باتری ۱۰۰% خالی شود. (البته در موارد خاص این کار لازم است که در ادامه به ان می پردازیم) البته این اتفاق در یک یا دو بار باعث خرابی باتری نمی شود اما اگر به عادت تبدیل شود مخرب خواهد بود.

خوشبختانه از ویندوز ۷ و به بعد سیستم خود به خود با رسیدن به ۵% خاموش می شود و از این اتفاق جلوگیری می‌کند. البته در بعضی لپ‌تاپ‌ها سرویس های شرکتی نیز این کار را می کنند.

اگر شک دارید که این سرویس در ویندوز فعال است یا نه به طریق زیر عمل کنید:

از منوی استارت، عبارت Power Options را جستجو کنید و در صفحه‌ی جدید Change plan settings و سپس change advanced power settings را کلیک کنید. در پنجره جدید، از قسمت Battery عبارت Critical battery level را بیابید و آن را روی ۵ درصد تنظیم کنید. اوکی کرده و خارج شوید.

اشتباه رایج: همیشه در شارژ نباشد.

این قضیه مقداری حساس است. من با متخصصان این حوزه صحبت کردم، هم خوبی‌هایی دارد (که هیچ وقت با باتری خالی بیرون نمی‌روی) و هم ریسک کاهش عمر را دارد.

اما در کل به این نتیجه رسیدیم که در شارژ بودن بهتر از نبودن است.

خُنَک نگه دارید.

گرما دشمن وسایل الکتریکی است. هرچه گرمتر، عمر کمتر.

نباید بگذارید دمای باتری زیاد شود. روی بالشت و سطح پشمی قرار ندهید. ( زیرا عایق گرما اند.)

مطمئن شوید که خروجی های هوای لپتاپ به درستی کار می کند. از کپسول هوا استفاده کنید.(دقیقا نمی‌دانم نامشان در بازار چیست. اسپری‌هایی که با فشردن آن هوای با فشار تخلیه می‌کنند.) نباید قیمتی داشته باشند. ضمنا جهت تمیزکاری نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.

اشتباه رایج: در یخچال بگذارید!

کافیست این کار را کنید تا رطوبت هوا روی باتری میعان(تبدیل گاز به مایع) کند و هرچه رشته کردید پنبه شود.

هوای معمول اتاق کاملا کافی است.

استراحت بدهید.

این بهترین راه برای حفظ باتری ست. زمانی که در مکانی پایدار و متصل به برق شهری هستید می توانید باتری را خارج کنید. باتری بدون فشار خارجی عمر بسیار طولانی ای دارد.

البته حواستان باشد که نباید به مدت طولانی (یک ماه) بدون استفاده نگه بماند. هر چند مدت به لپتاپ وصل کرده و اجازه دهید تا حدودی تخلیه و دوباره شارژ شود.

مترجم: برای اثبات تاثیر این قسمت بنده هم اکنون باتری را جدا کردم. (البته گفته می‌شود این کار را فقط وقتی دستگاه خاموش است انجام بدهیم. زیرا ممکن است مدارهای داخلی آسیب جزئی ببیند.)

بهبود عملکرد باتری های مشکل دار

اشتباه رایج: می شود باتری مرده را زنده کرد.

انجام اینکار از نظر فیزیکی غیر ممکن است. اما بعضی وقتها باتری‌ها از حداکثر ظرفیت خود استفاده نمی کنند. می‌توان این مشکل را تا حدودی بر طرف کرد:

اگر فکر می کنید باتری شما خیلی(واقعا خیلی منظورم است.) زودتر از حد انتظار شارژ خالی می کند می توانید اجازه دهید باتری کاملا خالی شود (همان مورد خاص) و آنرا دوباره شارژ کامل کنید. این را چند بار تکرار کنید تا باتری به حالت استاندارد خود برگردد.

برای تخلیه کامل از همان تنظیماتی که در قسمت اول گفته شد استفاده کنید (به جای ۵ درصد، ۰ بگذارید) و اجازه دهید سیستم خاموش شود.

البته حتما حتما بعد از انجام این فرایند، تنظیمات را به حالت اولیه برگردانید.

استفاده بهتر از باتری

همیشه هم نباید انتظارات را فقط به باتری محدود کنیم بلکه خود هم با راهکارهایی می توانیم کمک باتری باشیم.

نور صفحه نمایش را کاهش دهید

قسمت عمده ای از انرژی صرف صفحه نمایش می شود. با انجام اینکار عمر یک دوره باتری به طرز ملموسی افزایش می یابد.

سخت افزار های غیر ضروری را خاموش کنید

منظور بلوتوث، وای‌فای و اسپیکر هستند. این‌ها هم روی انرژی مصرفی تاثیر دارند.

کارهای سنگین و همزمان انجام ندهید

منبع: سایت PCWORLD.COM

اگر نیاز به توضیحات بیشتر داشتید می توانید به لینک منبع مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *